tisdag 1 februari 2011

Gretchiska: Lektion 1 - Berd

Jag har aldrig varit ett fan av berd. Mogi har ju sitt Perd - Gretchen har sitt Berd. Vad menar jag då med det?? Jo när berd kommer på tal  är varje tillställning av rang förstörd. Berd som i härstamning har alltid givit mig associationen till inavel och i många fall har jag inte fel. När vi pratar barnafödande så finns det något som kallas efterberd. Det vill man definitivt inte höra talas om mitt i kladdkakan och kaffet. I Göteborg finns världens fulaste slangord och det är "berdiga" vilket betyder sjyssta eller snälla. -"knö daj eru berdig" betyder ordagrant "vill ni vara så vänlig att lämna plats åt mig, i all min glans". Den värsta berden är den jag just nu bevittnar utanför mitt fönster - nederberden. Fy vad trist det är när det regnar när man hade tänkt ge sig ut i skog och mark för att beundra den underbara natur vi välsignats med (NK, Solo, Condeco, Avenyn). Ingen kan tolka mina känslor bättre än Anna-Lena Löfgren:


Yo - Don't berd, it's not perdy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar