fredag 29 oktober 2010

Disidentifikation

Min gode vän, Andreas Hagström som bland annat jobbar på Göteborgs konsthall har länge tjatat på mig om att jag måste komma och hälsa på. Igår hände det äntligen och jag måste säga att jag var positivt överraskad. Utställningen "Disidentifikation" var lysande. Den amerikanske konstnären Nick Cave har skapat fantastiska "rustningar" som är så kitchiga att de får inredningen på Grill del Mundo att verka spartansk. Jag blev helt bedazzled av dessa kostymer/rustningar helt gjorda av second hand-grejjer.


Tracey Rose's videoprojektion med tillhörande storskaliga foton var också helt lysande. Ett underbart sätt att använda vitt skilda karaktärer som inspirerade mig oerhört. Marie Antoinette-karaktären tilltalade mig mest men Lolitan låg inte lång efter.


Om jag ska välja något ytterligare ur utställningen får det bli Kalup Linzy's "Keys To Our Heart" en såpainspirerad konstfilm med oerhört komplexa relationer. Att Linzy sedan hade lagt på sin egen röst på alla 4 rollerna, fick filmen att kännas konstigt härlig.



Det var mitt första besök i konsthallen men definitivt inte det sista. Jag blev oerhört inspirerad till att skapa själv efter att ha spenderat en knapp timme där under underbar ledning av Andreas. Jag är lyckligt lottad som har så många kompetenta vänner som vill dela med sig av sina kunskaper. Utställningen slutar på söndag så passa på att smita in mens tid är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar